gototopgototop
Друк

Чи варто встановлювати ГБО (газобалонне обладнання)?
Однозначної відповіді на це питання немає. Кожен автолюбитель вирішує це самостійно. Та слід враховувати вартість установки ГБО і його окупність, з урахуванням того, що, як правило, витрата газу більше за витрату бензину на 10-20%.

Різниця між пропаном і метаном
Існують два типи газового палива - пропан-бутанова суміш і метан. Пропан - це зріджений нафтовий газ (транспортується під тиском 10-15 атмосфер). Метан - це природний газ (у машині під тиском 200-250 атмосфер). Через таку різницю тиску для цих двох палив потрібні різні балони. Для пропану достатньо металевого балона з товщиною стінок 3-5 мм, а для метану потрібні набагато товстіші балони. А це обмежує використання метану в легкових автомобілях. Для метану потрібні міцні балони, здатні витримати такий тиск. Щоб полегшити масу балонів їх роблять металопластиковими.

Запас ходу
У стандартний (50-ти літровий) пропановий балон входить 40 літрів зрідженого газу, який, до речі, на сьогоднішній день вважається одним із найчистіших видів палива, витрати пропану трохи (максимум на 20%) вищі витрат бензину. Метан вимірюється не в літрах, а в кубометрах. Крім того у метанових установках вимоги до безпеки набагато вищі. Виходячи з цього, найчастіше на легкові автомобілі встановлюють пропанове обладнання. Тому далі мова йтиме, в основному, про пропанове обладнання.

Типи ГБО
Газове обладнання буває двох типів інжекторне і ежекторне. Відмінність у них принципова: в інжекторному обладнанні газ подається у двигун під тиском, а в ежекторному - газ «засмоктується» у двигун розрядженням (як бензин у карбюраторі).

Що таке ВЗП?
ВЗП - це Виносний Заправний Пристрій. Це - роз'єм, через який газ заправляється у Ваш балон. Як правило ВЗП ставиться ззовні машини під бампером - з боку, протилежного вихлопної труби. Крім того ВЗП може бути складовою частиною мультиклапана, або бути встановленим всередині багажника. В іномарок практикується врізання ВЗП в задній бампер.

Куди краще ставити ВЗП?
На газові системи ВЗП треба ставити під бампером і з протилежного боку від вихлопної труби. Але це не завжди так. На сьогодні відомо три види кріплень ВЗП: Перший - це зовнішній, або під бампером або врізаний відразу в бампер (імпортні ВЗП призначені саме для цього). До цього ж типу можна віднести варіант кріплення ВЗП поруч з бензиновою заправною горловиною (під однією кришкою). Так само іноді ВЗП кріплять на фаркоп. До недоліків цього типу кріплення можна віднести той факт, що ВЗП піддається впливу бруду та води і на заправці доводиться бруднитися, крім того в газ може потрапити бруд з ВЗП, та й саме ВЗП піддається корозії. Перевагою даного кріплення є те, що в багажник не потрапляють залишки газу, які викидаються із заправного пістолета в момент його від'єднання. Другий спосіб - це кріплення ВЗП усередині багажника. ВЗП можна закріпити усередині багажника, щоб ВЗП не заважав нормальній експлуатації багажника. Плюсом цього способу є те, що ВЗП завжди сухе, чисте й не піддається корозії. Мінус у тому, що це не відповідає ГОСТу і при від'єднанні заправного пістолета залишки газу попадають у багажник, через це з'являється запах газу у салоні. Якщо змиритися з цим фактом, що можна визнати цей спосіб більш прийнятним, аніж перший. Третій спосіб - поєднує в собі усі переваги попередніх способів. Суть цього способу в тому, що ВЗП знаходиться на кінці гнучкого шланга, довжиною приблизно 1-1,5 метра. Другий кінець цього шланга закріплений на мультиклапані. При такому підключенні ВЗП завжди сухий і чистий (тому що при їзді воно знаходиться в багажнику, і завдяки гнучкості шланга можна покласти цей шланг із ВЗП так, що він не буде заважати експлуатації багажника). При від'єднанні заправного пістолета залишки газу не потрапляють в багажник (заправка відбувається за межами багажника). Все ж таки цей спосіб має два незначних мінуси - цей спосіб не відповідає ГОСТу, та існують підвищені вимоги до шлангу. Тиск у цьому шлангу може бути 16 атмосфер, так що потрібен хороший шланг. Ідеально підходить, так званий, «кисневий» шланг від газового зварювання.

Що таке ГК?
ГК - це газовий клапан. Служить для перекриття подачі газу в газовий редуктор. Це - соленоїд, частина сполучена з елементом, що фільтрує. Встановлюється у під капотом автомашини.

Що таке БК?
БК - це бензиновий клапан, котрий служить для перекриття подачі бензину при їзді на газі. Ставиться, як правило на карбюраторних автомобілях максимально близько до карбюратора. На інжекторних автомобілях роль БК виконують реле, які відключають бензонасос або відключають живлення від форсунок вприскування двигуна.

Що таке редуктор?
Редуктор - це обов'язкова складова частина ГБО. Річ у тім, що газ на заправці заправляється в балон під тиском в 10-15 атмосфер. Крім того, газ у балоні знаходиться не в пароподібному вигляді, а у зрідженому, тобто у вигляді рідини. Ця рідина під тиском надходить у редуктор (через ЦК). У редукторі тиск знижується з 10-15 атмосфер до атмосферного. Це дуже просте і примітивне пояснення. У кожній конкретній системі є свої тонкощі.

Де брати розрідження для редуктора?
Розрідження треба брати максимально близько до дросельної заслінки. Але це ідеальний випадок. Досить часто розрідження беруть там, де береться розрідження для вакуумного підсилювача гальм, часто просто врізають трійник в цей патрубок. Але так робити не потрібно, по-перше, таким чином ви втручаєтеся у штатну гальмівну систему (ДАІ за це не похвалить), а по-друге, може вийти так, що при гальмуванні можуть бути проблеми з подачею газу. Так що краще за все урізати окремий штуцер у впускний колектор.

Що таке «випарник»?
Як правило, випарник суміщений з редуктором в одному корпусі. Проблема в тому, що коли в редукторі йде зниження тиску з 10-15 атмосфер до атмосферного тиску, виділяється багато холоду. Для того щоб редуктор не обмерз, його підігрівають тосолом системи охолодження двигуна.

Що таке «змішувач»?
Змішувач (або розпилювач) - це пристрій який змішує газ, що поступає від редуктора з повітряним потоком впускного колектора. Змішувач може ставитися перед дроселем. Змішувачі бувають різного типу. Найпростіший змішувач - це проста трубка з одним або кількома отворами.

Що таке «конденсат»?
Конденсат - це добавка до газового палива. Пропан-бутан не має запаху. Для того, щоб відразу було видно витік, у газ додається рідина під назвою «Метилмеркаптан». Ця речовина являє собою олійну рідину, яка має властивість накопичуватися в деяких редукторах, та її треба періодично видаляти звідти. Саме «Метилмеркаптан» надає газу його неповторний аромат.

Що таке «відсічка»?
Відсічка - це властивість мультиклапана обмежувати кількість газу, який потрапляє в балон. Справа в тому, що при підвищеній температурі газ в балоні має властивість розширюватися. І для того, щоб балон не «розперло» у балоні обов'язково має бути вільне місце. Як правило це «вільне місце» повинно бути 20% від ємності балона. Саме відсічення і обмежує кількість заправленого газу, для того, щоб залишалося це «вільне місце».

ГБО й помилки інжектора
Іноді буває так, що після встановлення ГБО на інжекторний двигун при переході на газ запалюється лампа несправності інжектора. Якщо Ви ставили ГБО в автомайстерні, тоді Вам потрібно знову звернутися до установників. Як правило в цій помилці винен або лямбда-зонд (якщо він не використовується, то треба робити його емулятор), або форсунки.

Чи потрібно відключати бензонасос (в інжекторних машин)?
Однозначної відповіді на це питання поки немає. Теоретики переконані, що відключати не треба, тому що можуть пошкодитися форсунки. А практики стверджують, що нічого з цими форсунками не трапиться, а відключення бензонасоса можна зберегти ресурс цього насоса. Компромісом є такий варіант - бензонасос відключати, але заводитися на бензині (щоб не пошкодити форсунки). Та, кожен вирішує сам для себе!

Як газ впливає на клапани?
На це питання теж немає однозначної відповіді. Клапани працюють у більш теплонавантаженому режимі і тому їх ресурс повинен зменшуватися. Однак практика показує, що їзда на газі ніяк не впливає на стан клапанів. А точніше - на правильно налаштованому обладнанні.

Який повинен бути діаметр видаткової і заправної трубок?
Заправну трубку потрібно робити більшою, щоб на заправці процес заповнення балона був максимально швидким. Тобто на заправну магістраль треба використовувати трубку діаметром 8 мм. Та й усі ВЗП теж розраховані під цю трубку. Тепер про видаткову трубку (від балона до мотора). Не варто робити цю трубку великою за діаметром. Досвід показав, що для мотора, об'ємом менше двох літрів цілком достатньо трубки діаметром 6 мм. Якщо мотор Вашого авто, об'ємом більше двох літрів, то не варто ризикувати і краще відразу прокласти трубку діаметром 8 мм.

Обмилювання з'єднань
Для перевірки герметичності газових з'єднань застосовують метод обмилювання. Для цього готується мильний розчин (ідеально підходить рідина для миття посуду) причому чим густіший, тим краще. Пензликом чи губкою розчин наноситися на місця з'єднань. У випадку витоку мильний розчин перетворюється на бульбашки. Для безпроблемної експлуатації та з метою профілактики рекомендується обмилювати всі з'єднання один раз на місяць, але можна й раз на півроку, а можна взагалі не обмилювати, якщо немає запаху газу і ви впевнені у надійності з'єднань.

Як з'єднувати трубки
Між собою трубки краще взагалі не з'єднувати! Але якщо вже довелося, то є два перевірених способи. Перший - це спайка трубок. Паяти одну до іншої не варто, краще знайти трубку, у якої внутрішній діаметр дорівнює зовнішньому з'єднуються трубок та опаяти все це разом потужним паяльником якісним припоєм і кислотою. З'єднання виходить міцним і надійним, але тривала вібрація або навантаження можуть послабити це з'єднання. Другий спосіб - це розвальцьовування трубок на зразок гальмівних трубок в автомобілі. Для цього треба мати спеціальний пристрій розвальцьовування (коштує не дорого) і з'єднувач, наприклад від Запорожця. Таке з'єднання виходить дуже міцним і надійним (якщо правильно розвальцювати трубки). Є спеціальні з'єднання для трубок, діаметром - 6-6, 6-8, 8-8, а також трійники для розгалуження на два і більше редукторів.

Чи потрібна вентиляція мультиклапана?
Тут знову ж таки є протиріччя. За ГОСТом вентиляція обов'язково потрібна! Виробники мультиклапанів теж з цим згідні і завжди в комплекті з мультиклапаном додається система вентиляції. Сенс цієї вентиляції в тому, що у випадку витоку газу з балона в районі мультиклапана або у разі витоків із з'єднання трубок з мультиклапаном, цей витік відразу виводитися за межі автомобіля. Для цього трубки поміщені в товсті гофровані шланги. Один кінець цих шлангів закріплений на вентиляційній коробці мультиклапана, а інший на спеціальній втулці, що одним кінцем знаходиться зовні автомобіля. Якщо все встановлено акуратно й ретельно перевірено, вентиляції можна не робити, тим більше що у випадку встановлення ВЗП всередині багажника весь зміст вентиляції втрачається.

Якими бувають балони?
Балони бувають двох видів - циліндричні і тороїдальні. Циліндричні бувають різного діаметру і різної довжини. При наявності часу і грошей можна підібрати балон практично будь-якої ємності. Тороїдальні балони, як правило, невеликого обсягу і призначені для установки в нішу запасного колеса. Їх корисний об'єм, як правило, від 25 до 100 літрів.

Витрата газу щодо бензину
Прийнято вважати, що нормальна витрата газу становить від 100 до 120% витрати бензину, тобто якщо у вас витрата газу більша витрати бензину більш як на 20% - потрібно шукати причину цього. Іноді витрата газу дорівнює витраті бензину. Щодо динаміки, в ідеалі динаміка на газ повинна бути однаковою з динамікою на бензині. Дуже рідко буває так, що динаміка на газі краща, аніж на бензині (хоча б тому, що на бензині машина їде гірше, ніж повинна). Найчастіше буває так, що динаміка на газі ледве гірша, ніж на бензині, це нормально і з цим треба змиритися.

Чи впливає наявність ГБО на роботу на бензині
Відповідь на це питання однозначна - правильно встановлене обладнання жодним чином не вплине на роботу на бензині. Хоча допускається такий момент - якщо змішувач встановлений над карбюратором, він може трохи збагачувати суміш на бензині, так як частково перекриває подачу повітря. АЛЕ це може позначитися тільки на витраті бензину, але ніяк не на якості роботи двигуна на бензині.

Заводимо на охолодженому двигуні
Згідно ГОСТу на ГБО, двигун повинен заводиться на газі при температурі до +5 градусів. Більшість з доступного газового обладнання дозволяє заводиться і при нижчій температурі, хоча це може негативно позначитися на довготривалості експлуатації обладнання. Крім того, якщо зовсім не користуватися бензином можуть прийти в непридатність гумові частини карбюратора. Тому, краще за все завжди заводиться на бензині і потім переходити на газ.

ГБО і свічки запалювання
Іноді розпускаються чутки, що для газу потрібні свічки, відмінні від звичайних. Деякі фірми навіть роблять свічки з написом LPG (призначені для газу). Але досвід показує, що для їзди на газі підходять звичайні свічки, головне, щоб свічки були справними.

Газ на турбо-двигун
Багато хто вважає, що ГБО можна ставити на турбовані двигуни. Це справді так, але тільки інжеторне ГБО. Використовуючи цей тип ГБО, зовсім не важливо, наскільки повітря проходить у двигун. ГБО власним тиском впорсне стільки газу, скільки потрібно.

Чи шліфувати головку блоку під газ?
Так як у газі октанове число вище, ніж у бензину А-92, іноді виникає думка шліфувати головку блоку, збільшивши тим самим компресію. Але напевно все-таки не варто знущатися над двигуном, якщо звичайно у Вас УАЗ і ви хочете бути впевнені в тому, що будете їздити тільки на газі, тоді варто шліфувати, а в іншому випадку цього робити не варто. Адже якщо зашліфуєте головку, то потім доведеться їздити тільки на А-95 або на А-98 бензині!

Як часто міняти повітряний фільтр при їзді на газі?
Будь-яке ГБО більш чутливо до чистоти повітряного фільтра (у порівнянні з їздою на бензині). За цим рекомендують міняти повітряний фільтр трохи частіше, ніж при їзді на бензині. Ну наприклад не раз в 15000 км, а раз на 10000-12000 км. Якщо витрата газу Вашого автомобіля збільшився, то спробуйте подивитися на повітряний фільтр. Якщо є сумніви в його чистоті (наприклад по польових дорогах покаталися) то краще його відразу поміняти.

Бензонасос від ЗАЗу замість штатного
Цей розділ стосується тільки карбюраторних авто. Часто буває так, що на газі не вдається завестися, наприклад коли надворі холодно. Для того, щоб після цього завести машину на бензині треба зробити так, щоб бензин потрапив в карбюратор. Це можна зробити відкривши капот і підкачати бензонасосом вручну (треба виходити з машини, бруднитися). Але можна встановити елетробензонасос від ЗАЗу і тоді, щоб підкачати бензин у карбюратор буде достатньо лише натиснути на кнопку. Насос ставиться в розрив штатного бензопроводу і не має жодного впливу на роботу штатної бензинової системи. Крім того особливість цього насоса в тому, що він після того як створить потрібний тиск, відключитися самостійно, тільки коли тиск у системі впаде. Але все одно краще насос насичується не через тумблер, а через кнопку.

ГБО і ДАІ
Якщо автомобіль оснащений газобалонним обладнанням, для успішного проходження ТО, знадобиться сертифікат про переобладнання автомобіля. Окрім цього, контрольний талон ГБО.